Több más rpg fórumot is átnéztem, de részletekig feljegyzett kalandműfajok leírásával nem találkoztam, ezért úgy gondoltam érdemes megnyitni ezt a témát, hisz itt nem csak a kezdő játékosok, de esetleg a nagy öregek is megtudhatnak valami újat, ha még nem tapasztalták meg saját karaktereik bőrén. Azért is írom le a műfajokat, hogy a jövőben egy-egy kaland esetében minden játékos tudja, hogy mire is számíthat igazán ha nem derülne ki neki egyértelműen és nyilvánvalóvá váljon hogy mikre számíthat az xmenfrpg kaland kínálatából. Sok ismert megnevezést feltüntetek, de lesz olyan is, amit én keresztelek el. De akkor lássuk mivel is állunk szemben. Az első és legfontosabb besorolás ami a legnagyobb halmazt adja, az 4 kategória és a többi ezeket dúsítja fel.
Korszak kaland:A fórum életében, játékterén mindig van egy aktuális korszak, ami egy fő esemény köré épűl és egy bizonyos igen tág témát dolgoz fel több kalandban. De mindig van egy bizonyos elem, ami meghatározza mind ezt. A korszak kalandok azok, maik a legnagyobb hatással bírnak, és befolyásolják nem csupán a karakterek életét aj övőre nézve, de a játéktér helyszínein és népességén is maradandó nyomokat hagyhatnak és hagynak is. Az ilyen kalandokban érdemes részt venni.
Tömeg kaland:Bár a korszakok ideje alatt játszódnak ezek is, még sem feltétlenül azt a fő vonalat követi. Inkább egy mellékszál, ami adott esetben más eseményeket dolgoz fel ami nem biztos hogy kihatással van olyan nagy mértékben a fórumra, mint egy korszak kaland. Ettől függetlenül egy tömeg kaland is lehet legalább annyira izgalmas.
Alternatív kaland:A nevéből adódóan egy alternatív idősíkon játszódik a történet és az esetek 90%-ban nincs kihatással a valós játéktérre, ahol a JK karakterek élik mindennapjaikat. Adott esetben lehet, hogy még nagyobb méretűek és eseménydúsabbak mint például egy korszak kaland, hisz egy alternatív világban bármi kijátszásra kerülhet és izgalmasabb lehet. Egyetlen hátránya, hogy az oda alkotott karakterek az esetek többségében csak egy életűek, tehát csak azon az egy kalandon szerepelnek. Ám nem kizárt, hogy alternatív kalandsorozat révén újra és újra felbukkanhatnak.
Magán kaland:Az ilyen jellegű történetek nem kerülnek meghirdetésre, kizárólag a játékosok kérésére történhetnek, akik elképzeléseiket és elvárásaikat megosztják a mesélővel, aki megpróbál eleget tenni neki. De a történetek csak a résztvevőket érintik, senki mást, így nem hasonlítható össze a korszak, vagy tömeg kalandokkal. Inkább a karakter vágyait próbálja megvalósítani a mese (egy értéktárgy megszerzése, csapat létrejötte, szervezethez való csatlakozás, eredetének kiderítése stb.)
Most pedig következzenek a halmazokat meghatározó történet műfajai, stílusai, amiből kiderülhet az, hogy az egyes meghirdetett kalandokban mit is várhat el a jelentkező és mivel kell számolnia.
-Az első, talán leggyakoribb kaland forma az
Akció.
Egy olyan történet, ami jelentősen meg van fűszerezve hogy úgy mondjam kő kemény férfiassággal. Robbanások, harc, vér, és esetleg még halál is. De komolyra fordítva a szót... egy olyan kaland, amiben a játékosok főként olyan eseményeket élnek át, amikben nem kis százalékban összetűzésbe kerülhetnek az ellenségeikkel olyan mértékben, hogy az tűz, ököl, vagy más formát öltött harccá fajul és jelentős részét teszi ki a mesélő elképzeléseinek. Több karakter is megsérülhet egy ilyen eseménysorozat folyamán, és általában nagyobb nyomot hagy a játéktéren az ilyen töltetű kaland (értsd: városokat, kerületeket épületeket, lakosságot megviseli az eset).
-Következő a még igen gyakran mesélésre kerülő kaland, nem más mint a
Krimi vagy a
Modern Noir*.
Sokan talán úgy ismerhetik mint nyomozós kaland, vagy kutakodós. A lényeg és a hangsúly itt nem az akció töltetű elemeken van. Sőt! Előfordulhat az is, hogy elkerüli a két műfaj egymást. Itt a karakterek bűnügyi rejtélyek, detektív elemekkel fűszerezett, helyszínelős pontokat élhetnek át. A feladatuk többnyire valaki, vagy valami után nyomozni és megtalálni. Többnyire feltűnés nélkül zajlanak az ilyen mesék, és nem hagynak maguk után látványos nyomot a játéktéren, sokkal inkább rejtélyeket és ködös, sokat sejtető információkat.
-Most jöhet a talán egyedülálló műfajként nem nagyon szereplő
Dráma.
Feszültséggel teli, nagy indulatokat mozgató események megtestesítője a műfaj, ami a kalandban egy-egy mélyen maradandó fájdalmas emléket éget egyes résztvevőkbe, karakterekbe. Az elvesztés vagy a fájdalmak gyakran szerepelhetnek az ilyen töltetű történetekben, amik álltalában nem szoktak magányos műfajként a porondra kerülni, de előfordulhat.
-Itt van még nekünk a talán sokak kedvence, ami
Sci-fi névre hallgat.
tudományos-fantasztikus mű olyan művészeti alkotás, mely legtöbbször valódi vagy képzeletbeli tudomány(ok)nak mutatja be a hatását a társadalomra, netán más földönkívüli civilizációkat von be a történetbe. Szoros kapcsolatban állhat a távoli világűr helyszíneivel, fenyegetésével. Olyan kedvelt témákat dolgoz fel, mint az űr vagy időutazás, mesterséges intelligencia, robotok, idegen lények, tudományok szélsőséges felfedezése stb.
-Most jöhet talán a sci-fi ellentéte.
Fantasy!
Olyan kaland, amiben a mítoszok, mitológiák, legendák, vallás és civilizációk ősi kultúrái testesülnek meg (görög, skandináv -északi- Istenek) vagy a képzelet világa ölt alakot. Többnyire a különös lények állandó szereplők, akik a mondákban és mesékben csak a fantázia szülötteként léteznek, de az ilyen kalandokban alakot öltenek, és kiderül, hogy minden szó igaz róluk. Esetleg egy más világban játszódó kaland (jelen esetben: Asgard, Olümposzi, Pokol stb.). A rejtélyek és a harcok általában szerves részét képezik az ilyen történeteknek.
-Egy szélsőséges, általában ritkán mesélésre kerülő kaland, a
Horror vagy lágyabb válfaja a
Thriller.
A horror az a műfaj, aminek központja, hogy félelemben tartsa a karaktereket bármilyen módon (többnyire gyilkolás, túlvilági teremtmények révén). Általában a menekülés, vagy éppen az ellentéte, az üldözés a jellemző. A karakterek próbálják túlélni a kalandot úgy, hogy közben el is kapják azt, aki a szörnyű tettekért felelős. Megrázó és a szereplőkön mély nyomot hagyó kalandok ezek, amik több formában is ráégethetik pecsétjüket az átéltekre. Lelki vagy testi sérülés egyaránt előfordul. A thriller esetében annyi a különbség, hogy sokkalta rejtélyesebb, és feszültségteli a történet, de itt is a félelem központban áll.
*:
Modren Noir! Mivel az eredeti Nori történetek főként a 60-as, 70-es években játszódank, így szükséges elé a modern kifejezés, ami a jelenkorba helyezi át a megfogalmazást.A felsoroltak az úgynevezett általános elnevezésű műfajok voltak, amit valószínűleg már mindenki halott, ha nem is ilyen formában de filmek és könyvek által nem kétséges. Most pedig jöjjenek az olyan kalandok, amik mellékműfajként érvényesülnek, vagy al-műfajként, ugyan is a fent említettek a mérvadóak.
- Fogócska
Egy olyan ág, amiben különösebb fontosabb mondanivaló nélkül a karakterek vagy üldözőként vadásznak, netán üldözöttként menekülnek. A két oldal akár egy kalandban is megtestesülhet, és némelyik résztvevő áll a célkereszt biztonságosabb végén. A lényeg, hogy a végén csak egy maradjon, aki túléli és megmenekül, vagy aki a elejti a prédáját.
- Diplomácia
A hangsúly azon van, hogy a karakterek békés módon lépjenek fel és fontos sorsfordító események sorozatát próbálják megállítani, vagy épp elhozni a szavak erejével. Akciót általában mellőzi mind ez. A fő cél ilyenkor az ész érvek mint sem az izmok mérete. Az ilyen al-műfaj a legtöbb esetben jelentőséggel bír a játéktéren.
- Relaxáció
Olyan mese aminek a központjában az ünneplés, vagy a vakáció áll. A karakterek itt kikapcsolódhatnak. A megpróbáltatások és állandó kihívások most háttérbe szorulnak és csak is kizárólak az számít, hogy jól érezzék magukat, semmi más.
- Múltidézés
Olyan kaland, amiben a régi idők különös rejtélyei, addig megmagyarázatlan rejtélyei, és igazsága kerül a porondra, esetleg egyes esetekben személyek eredettörténet, és emlékei kerülnek előtérbe. Többnyire a múltidézés vagy csak egyes karaktereknek fontos, vagy csak a játékosok (nem a karakterek, mivel lehet ők nem is tudnak róla!) számára élvezetes.
- Rejtvény/ Rejtély fejtés
Egy olyan kategória, amiben különös, koránt sem mindennapi rejtvények szerepelnek, rejtélyek, amik arra várnak, hogy napvilágot lássanak. Ezek többnyire nagy jelentőséggel bírnak, és mondható hogy a nyomozás egy olyan formája, ami akár hatalmas horderejű felfedezéssel járhat. (A Krimi vagy a modern Noir kalandműfaj egy ága)